Elisabeth Hetherington

Sinds haar verhuizing naar Nederland heeft de bekroonde Canadese sopraan Elisabeth Hetherington zichzelf gevestigd als een opvallende artieste en vertolkster van vroeg, hedendaags en modern repertoire in heel Europa. Elisabeth wordt geprezen om haar “… onverschrokken en krachtige persoonlijkheid, evenals haar foutloze techniek en adembenemende presentatie (NRC, 2020)”, en “…virtuoze gratie, verfijnde dynamiek en subtiele kleuren, prachtig lyrisch, ietwat fragiel timbre… ” (Place de l’Opera Magazine, 2020).

Elisabeth’s passie voor multidisciplinair optreden, geworteld in haar achtergrond als moderne danseres, heeft geleid tot samenwerkingen met componisten en choreografen, resulterend in innovatieve werken waarin het fysieke en het muzikale samensmelten. Haar samenwerking met dansgezelschap LeineRoebana heeft projecten opgeleverd als SOLAS en SONUS MOTUS, waar haar naadloze integratie van zang en beweging het publiek betovert. Haar kundigheid werd al snel door critici opgemerkt: “Hetherington opereert op drie verschillende niveaus: uitsluitend zingend, uitsluitend dansend en in een combinatie van beide, waarbij zij haar gezongen muzikale frasen voorziet van een dansant idioom. Haar lichaam valt samen met haar instrument…” (Theaterkant, 2022) en “ze toont hoe het bewegen en het zingen bij haar samengaan.” (Theaterkrant, 2019).

Met grote operagezelschappen in Nederland heeft Elisabeth memorabele rollen gecreëerd, waarover ze lovende kritieken kreeg voor haar indrukwekkende podiumprésence en zuiveren sopraanstem.

Opmerkelijke optredens zijn onder meer Lopachin (The Cherry Orchard, Holland Opera, 2023), Susanna (Divorce of Figaro, Holland Opera 2022), Senta (De Vliegende Hollander, Holland Opera 2021), Theodora (Theodora, MusicStages 2021) en Cordelia (King Lear , Holland Opera 2019). Voor deze rollen kreeg ze lovende kritieken: “Hetherington grijpt de geboden kansen met beide handen aan. Zowel acterend als zingend weet ze zichzelf het merendeel van de voorstelling in het centrum van de handeling te plaatsen, daarbij alle aandacht voor zich opeisend.” (Place de l’Opera Magazine, 2022) en “met een zuivere, pure sopraanstem. Zij is de ster van de avond en krijgt na afloop terecht het meeste applaus.” (Theaterkrant, 2019).

Naast haar levendige carrière als artieste is Elisabeth een gerespecteerd onderzoeker op het gebied van ‘Original Pronunciation of Elizabethan English’. Haar expertise heeft haar tot een veelgevraagd onderzoeker en spreker gemaakt, die masterclasses en lezingen geeft aan conservatoria in Canada en Europa, en bij instellingen zoals het Utrecht Festival Oude Muziek.

Als erkenning voor haar uitmuntende werk in haar verschillende vakgebieden, zal Elisabeth in oktober 2024 de meest prestigieuze prijs voor klassieke muziek van Nederland uitgereikt krijgen: de Nederlandse Muziekprijs. In 2020 ontving Elisabeth de Dutch Classical Talent Award na deelname aan de jaarlijkse competitie en tour. Ze nam haar debuutalbum op via de AVROTROS en is nog steeds regelmatig te zien op verschillende Nederlandse televisie- en radiostations.

Elisabeth heeft een bachelorsdiploma in Voice Performance van de Universiteit van Toronto, en is daarna cum laude afgestudeerd aan het Conservatorium Amsterdam waar ze haar masterdiploma behaalde in het programma Oude Muziek Zang bij Xenia Meijer.

Te zien bij​

15

Jun

2024

Galaconcert New Trombone Collective & friends

De mannen van het New Trombone Collective zorgen samen met internationale festival artiesten voor een feestelijke avond vol virtuositeit, humor en spektakel.

Mr. pBone