Inclusiviteit. Het is een veel en gemakkelijk gebruikte term. Ook in de muziekwereld. Maar hoe staat het met de inclusiviteit in de trombone gemeenschap?
De insteek van het Slide Factory festival is: “Iedereen kan meedoen, ongeacht wie of wat je bent”. Dit is natuurlijk makkelijk gezegd, maar wat betekent dit echt? Is iedereen welkom en voelt men dat ook zo?
Hoe komt het dat er (althans, in Nederland) relatief weinig vrouwen/meisjes trombone spelen? Vinden we dat een probleem? Willen we dat veranderen? En hoe dan?
Tegelijkertijd zijn er wereldwijd ernstige zaken, schandalen, aan het licht gekomen, die vaak gerelateerd zijn aan misbruik van machtsposities. Denk bijvoorbeeld aan “The Voice of Holland”, maar ook conservatoria en orkesten wereldwijd worden geconfronteerd met dergelijke zaken.
Allemaal onderwerpen die raken aan hetzelfde thema. In dit korte forum willen we op een respectvolle manier praten over diversiteit en inclusiviteit in de trombone wereld.
Sasha Romero, een van de festival artiesten, geeft een korte introductie over zichzelf. Zij is transgender en deelt persoonlijke ervaringen in de muziekpraktijk vanuit diverse perspectieven.
Ook aanwezig, Emily White, die vlak voor dit forum een doordacht, je zou kunnen zeggen, inclusief programma heeft gespeeld met veel vrouwelijke componisten uit de renaissance. Derde forumgast is Sebastiaan Kemner, die na het forum zijn programma Club Church speelt met als thema de complexe relatie tussen religie en queerness.
We zijn benieuwd naar de ervaringen en meningen van deze diverse trombonisten. Ook het publiek is van harte uitgenodigd vragen te stellen of deel te nemen als er een discussie ontstaat.